Knihovna doporučuje

Článek

autor Ntite Orji Kalu, který otiskl časopis Komenský : časopis pro učitele základní školy, roč. 148, č. 3 (duben 2024) (2023/2024), s. 24-27.

Studie se zaměřuje na český školský zákon z roku 2004 a jeho aplikaci ve vztahu k mezinárodním školám v Brně (International School of Brno, American Academy of Brno). Její výzkum prezentuje závěry z polostrukturovaných rozhovorů s členy vedení těchto škol, kteří vyjadřují negativní zkušenosti s českým vzdělávacím systémem a navrhují integraci mezinárodních škol do oficiálního vzdělávacího systému. Výsledky rozhovorů ukázaly hlavní rozdíly mezi mezinárodními a českými školami (odlišné osnovy a filozofie), roli mezinárodních škol v českém vzdělávacím systému (nabízejí odlišný způsob výuky a možnost studia v zahraničí) a výzvy, jako je opakovaná akreditace a omezený přístup k vládním financím z důvodu odlišného vyučovacího jazyka.

Kniha

autor Barbora LoudováPraha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta : Karolinum, 2024.

Představuje vývoj institucionální předškolní výchovy a profesní přípravy pedagogů v předškolním vzdělávání v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Zvláštní pozornost věnuje bakalářským programům pedagogiky dětství v Německu a elementární pedagogiky v Rakousku.

Článek

autor Olga Ševčíková, který otiskl časopis Biologie, chemie, zeměpis : časopis pro výuku přírodovědných předmětů na základních a středních školách, roč. 33, č. 1 (2024), s. 12-24.

Učebnice přírodopisu a biologie se zaměřují hlavně na vnitřní stavbu bifaciálního listu, ale anatomie jehlic je často opomíjena. Článek představuje jehlice jako vhodný materiál pro výuku, neboť jsou celoročně dostupné a snadno pozorovatelné v mikroskopu. Přináší praktické úkoly, které mohou žákům pomoci zdokonalit jejich dovednosti v systematickém pozorování mikroskopem a práci s určovacími klíči.

Kniha

autor Hunter Clarke-FieldsPraha : Portál, 2024.

Nabízí strategie, postupy, meditace, cvičení a metody výchovy pomocí mindfulness, které vychází z autorčiných osobních výchovných pokusů, omylů a úspěchů.

E-kniha

autor Audrey M. QuinlanLanham : Rowman & Littlefield, 2023.

Publikace věnující se otázkám nadání u žáků a práci s nimi.

 

Článek

Autorský tým PROP, který otiskl časopis Učitelský měsíčník : odborný časopis pro pedagogy, roč. 2024, č. 3 (2024), s. 35-36.

Článek se věnuje výzvám a strategiím motivace dětí s ADHD ve školním prostředí. Autoři z týmu PROP zdůrazňují důležitost spolupráce mezi školou, rodinou a dítětem. Nabízí konkrétní rady pro individuální přístup k dětem s ADHD, jako je jasné zadávání úkolů, poskytování pozitivní zpětné vazby a udržování pevné struktury. Důraz je kladen na vytvoření respektujícího a bezpečného prostředí ve třídě.

Kniha

autor Becky KennedyováV Praze : Mladá fronta, 2024.

Snadno realizovatelné strategie, které rodičům v problematických situacích pomáhají přejít od nejistoty a sebeobviňování k sebedůvěře a pevnému vedení. Probírá témata: sourozenecká rivalita, separační úzkost, agresivita, lhaní, strach, plachost, vybíravost v jídle, budování sebevědomí, frustrace, usínání aj.

 

Článek

autor Eliška Fraňková, který otiskl časopis Třídní učitel a vedení třídy, roč. 2024, č. 1 (I.čtvrtletí) (2024), s. 14-15.

Úvodní článek k sérii o bilingvních dětech přináší pohled na klíčové aspekty jejich výchovy a vzdělávání. Text se zaměřuje na doporučení pro podporu sebevědomého jazykového rozvoje dvojjazyčných dětí a na budování pozitivní jazykové identity. Vyjmenovává výzvy, které bilingvismus přináší (střídání jazyků, asymetrický vývoj jazyků, sociální tlak a identita, nedostatečná podpora doma, nedostatečné uznání bilingvismu ve školním prostředí).

Kniha

autoři Michal Hrdlička, Agáta Pilátová, David KolouchV Praze : Vyšehrad, 2024.

Zamýšlí se nad možnými příčinami i řešením zhoršení psychického stavu dětí a mládeže. Výklad o nejčastějších problémech doplňují rozhovory s teenagery a jejich rodiči.

E-kniha

auto Joy Dangora EricksonLanham ; Boulder ; New York ; London : Rowman & Littlefield, [2023].

Publikace vysvětluje důležitost pečlivého sledování vývoje motivace dětí k čtení a nabízí postupný průvodce prováděním rigorózních a systematických případových studií motivace dětí k čtení v konkrétních kontextech (např. v rámci programů intervenčního čtení). Metody popsané v této knize byly úspěšně použity k získání pohledů dětí již od pěti let věku. Kromě pečlivého zohlednění názorů dětí jsou čtenáři povzbuzováni k práci s kolegy při pečlivém výběru, sběru a analýze různých typů dat z různých zdrojů, aby mohli důvěryhodně odpovídat na otázky týkající se motivace svých studentů.

Článek

autor Jan Josl, který otiskl časopis Filosofický časopis, roč. 72, č. 1 (2024), s. 55-65.

Článek se zabývá ve fenomenologii (jejímž principem je zkoumání "zkušenosti přirozeného světa") opomíjeným konceptem moderního a masového umění. Autor článku považuje za formu masového umění vhodného k fenomenologické analýze pop-art, neboť v něm je masové umění samo tematizováno; všímá si rovněž spojení pop-artu s masovými technologiemi (automobily, láhve, plechovky atp.). Právě technizací a opakováním (např. obličej Marilyn Monroe od Andyho Warhola) díla tohoto směru ztrácí svou jedinečnost a zvláštnost (již měla díla předchozích směrů) a stávají se jakýmisi nálepkami, kýčem - dle autora však tento vývoj nemusí být chápán jako špatný, ale pouze jako reprezentace jiného světa.

Kniha

autor Jaroslav Provazník (ed.). Praha : NIPOS, 2023

Moderní česká dramatická výchova. Dramatická výchova v kurikulu základních škol. Řečová výchova a recitace v ČR. Vzdělávací programy profesionálních divadel.