Knihovna doporučuje
autor Michaela Šedá, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 13, č. 5 (leden 2024) (2023/2024), s. 42-46.
Vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem se liší podle stupně znalosti jazyka (neznalost, nedostatečná znalost nebo pokročilá úroveň vyučovacího jazyka). Začlenění a adaptace dítěte s OMJ probíhá pomocí tvorby inkluzivního plánu, který učitel po realizaci vyhodnotí. Před nástupem dítěte s OMJ se doporučuje připravit třídu na příchod nového spolužáka; pohovořit si se zákonnými zástupci; informovat se o současné situaci rodiny a zjistit podrobnosti o zájmech a kamarádech dítěte.
edited by Andrew Goodwyn, Jacqueline Manuel, Rachel Roberts, Lisa Scherff, Wayne Sawyer, Cal Durrant and Don Zancanella. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis Group, 2023.
Příspěvky se zaměřují na vzdělávání a profesní i osobní rozvoj učitelů angličtiny. Sledují, jaký vliv mají v této oblasti různé elementy - např. školní kultura, profesní růst, kvalifikace, vládní politika apod.
autor Radka Víchová a Valerie Anna Volosová, který otiskl časopis Psychologie dnes, roč. 30, č. 3 (březen) (2024), s. 28-31.
Rozhovor s psychoterapeutkou Radkou Víchovou o psychické odolnosti dětí a dospívajících. Popsány jsou terapeutické metody "volné pískoviště" a "řízené pískoviště", které se využívají při práci s dětmi předškolního a mladšího školního věku. Při terapii se staršími dětmi vychází psychoterapeutka z metody SPARK resilience, založené na kognitivně-behaviorální terapii. Popsány jsou různé rodičovské výchovné styly i rozdíly v resilienci dospělých a dospívajících dětí.
autor Tomáš Bouda. Praha : Wolters Kluwer, 2024.
V první části rekonstruuje působení školských úřadů v období 1991-2000 na příkladu Nového Jičína. V druhé části uvádí doporučení pro tvůrce nového středního článku podpory.
autor Bedřich Moldan. Praha : vydala Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2020.
Kniha si bere za cíl přiblížit a vysvětlit nutnou společenskou proměnu vzhledem ke klimatické a enviromentální změně v globálním měřítku.
autor Jaroslava Štefflová, který otiskl časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele školy, roč. 127, č. 10 (2024), s. 4-7.
Autorka článku se zabývá problematikou početných školních odkladů v České republice a jejich navrhovanými řešeními ze strany ministerstva školství (například, že děti narozené do 30. června budou muset nastoupit do první třídy nebo že o odkladu školní docházky budou rozhodovat pouze pedagogicko-psychologičtí odborníci). V článku jsou rovněž zprostředkovány názory ředitelů vybraných základních škol a jejich zkušenosti s přípravnými či vyrovnávacími třídami, hodnoticím nástrojem PREDICT atd.
autor Josef Valenta. V Praze : NAMU, 2023.
Kniha představuje v Česku málo známý obor performativní pedagogiky a přibližuje problematiku využití prizmatu divadla a performance ve výuce.
autor Veronika Ninbergová, který otiskl časopis Komenský : časopis pro učitele základní školy, roč. 148, č. 2 (únor 2024) (2023/2024), s. 48-52.
Článek představuje výzkum, jenž byl zaměřen na zpřístupňování kulturního dědictví žákům základních škol. Výzkum probíhal formou dotazníkového šetření (jeho otázky se týkaly primárně způsobu zpřístupňování kulturního dědictví ve výuce i mimo výuku, zapojení nových technologií a vlivu heterogenní skupiny žáků na výuku), přičemž se jej zúčastnilo dvacet škol. Výsledky výzkumu zatím ukazují, že zpřístupňování kulturního dědictví probíhá jak v humanitních, tak částečně i přírodovědných předmětech i za pomocí nových technologií. Kvalitativní pozorování stále probíhá.
autor Kateřina Kubíková. Praha : Grada, 2024.
Publikace podává podrobný výklad o tom, jakou roli hrají v procesu učení emoce. Upozorňuje na kritické momenty související s motivací a postoji k učení a analyzuje, jaký mají emoce dopad na školní výkon.
autor Kateřina Pilařová, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 13, č. 3 (listopad 2023) (2023/2024), s. 26-28.
V dětských kolektivech se nejčastěji objevují respirační a virová onemocnění. V mateřských školách probíhá rychlejší nákaza kvůli omezenému prostoru a horším hygienickým návykům u dětí. Omezit šíření nemocí jde pomocí častého větrání, pohybu na čerstvém vzduchu a zdravého jídelníčku. Nemocné děti by neměly navštěvovat mateřskou školu a období rekonvalescence by mělo být stejně dlouhé jako nemoc sama. V případě zvýšené nemocnosti akutními respiračními infekcemi a chřipkou je možné přerušit provoz mateřské školy.
autor Michaela Glöcklerová. Semily : Akademie waldorfské pedagogiky, 2023.
Monografie apeluje na to, aby se výchova a vzdělávání řídily výhradně potřebami zdravého vývoje dětí a ne ekonomicky a politicky motivovanými výkonnostními cíli, které jsou se zákonitostmi zdravého vývoje v rozporu.
autor Zuzana Janotová et al. Praha : Česká školní inspekce, 2023.
Studie porovnávající čtenářské schopnosti žáků 4. tříd v 57 zemích.