Hlavní směry transformace primárního vzdělávání v České republice po roce 1989 a perspektivy dalšího vývoje = The main directions of the transformation of primary education in the Czech Republic after 1989 and the prospects for its future development

Druh
Popis

autor Vladimíra Spilková, který otiskl časopis Pedagogika : časopis pro pedagogickou theorii a praxi, roč. 72, č. 2 (2022), s. 157-184.

Cílem studie je ukázat hlavní směry transformace základního školství v Česku v posledních třiceti letech v kontextu politických a společenských změn po roce 1989. Na základě české i zahraniční relevantní literatury jsou charakterizovány klíčové principy na dítě orientovaného pojetí primárního vzdělávání z hlediska koncepce, cílů, obsahu a strategií výuky. Diskutována je vnější i vnitřní reforma, důraz je kladen na otázky vnitřní proměny primární školy. Reformní procesy autorka analyzuje z hlediska 1) vzdělávací politiky (proklamované a projektované změny), 2) teoretických východisek a vůdčích konceptů, 3) praktických pokusů o změnu v primárním vzdělávání v realitě školní praxe.